Pengar till morgondagens landslag
Sveriges fotbollslandslag har flera starka sponsorer. Svenska Spel, SJ och Adidas för att nämna några. Fotboll är ju inte bara ett bollspel som spelats i flera tusen år, det är en miljardindustri som engagerar människor över hela världen.
Men det gäller den allra högsta nivån där alla inblandade är proffs och måste kunna leda på sitt jobb. När barn i småskolan börjar sparka boll i organiserad form finns inga pengar att tjäna. Föräldrar ställer upp och tränar och skjutsar, äldre ungdomar och engagerade vuxna hoppar in som domare till en i bästa fall symbolisk ersättning.
Det är tufft att få ekonomin att gå ihop för fotbollslag i ”knatteserierna”, men dessa har en möjlighet att ta sitt öde i egna händer genom att avsätta tid. Förutom att de kan samarbeta med företag i det lokala näringslivet eller med sin egen kommun och exempelvis rensa sly eller plocka skräp i naturen har flera företag fått upp ögonen för denna resurs och erbjuder olika typer av samarbeten. Det vanligaste är att fotbollslag, ishockeyklubbar och skolklasser säljer företagets produkter mot provision.
Ett av dessa företag är DelikatessKungen. De säljer delikatesser som lufttorkad salami, ekologisk olivolja och en prisbelönt cheddarost. Grupper av unga som hjälper till med försäljningen kan på det sättet
finansiera idrottsläger och deltagande i fotbollscuper.
Upplägget är enkelt. Klubben får hem försäljningsmaterial och varuprover varefter de tar upp beställningar genom att knacka dörr och sprida information om försäljningen på nätet. På det sättet kan människor och företag som vill sponsra ungas idrottande få något tillbaka.
När laget väljer att avsluta försäljningen tar leveransen vid. Varorna skickas till en kontaktperson (tränare eller förälder) och sedan levererar man beställningarna till kunderna, tar betalt och behåller sin del av vinsten. På så vis behöver inte föreningen ligga ute med pengar eller skicka tillbaka några osålda delikatesser till företaget, och genom att man får provision och inga fasta ersättningar väljer spelarna helt själva hur mycket energi man har tid och lust att lägga på försäljningen.
Men eftersom det är lättsålda delikatesser i attraktiva presentförpackningar som säljs för en god sak kan det gå riktigt bra och då blir det ju roligare. Flera skolklasser och idrottsklubbar har tjänat tiotusentals kronor på kort tid och återkommit till DelikatessKungen året därpå för att samla pengar till nya idrottsresor. För någon av spelarna kan resan sluta i landslaget med sponsorer för alla skor, kläder, bussar och flygbiljetter. Inte dumt det heller.