landslag
svensk fotboll
fotboll
Sverige i EM

Sveriges herrlandslags sponsorer


Sveriges herrlandslag i fotboll har flera olika huvudsponsorer som de har signerat olika avtal med. Huvudsponsorerna ser till att landslaget har allt de behöver under träningar och vid matcher, samtidigt som de stöttar den svenska idrottsvärlden på flera olika sätt.

Sponsorföretagen ger ekonomiska medel eller utrustning till landslagen och de skänker även pengar till andra föreningar som främjar svensk idrott. 2020 är följande bolag huvudsponsorer för Sveriges herrlandslag i fotboll: Norrlands Guld, Estrella, Telia, Swedbank, Svenska Spel, SJ, ICA, Intersport, Bauhaus, NeH och Adidas.

Sponsringen sker genom det Svenska Fotbollförbundet som administrerar herrlandslaget samt företräder den organiserade svenska fotbollen i och utanför Sverige. Ett sponsorskap kan se ut på olika sätt och avtalet mellan Svenska Fotbollförbundet och det sponsrande bolaget bestämmer hur det ska utformas.



Adidas levererar utrustning
Adidas är exklusiv produktleverantör till det Svenska Fotbollförbundet och de förlängde sitt samarbete med sex år under 2018. Fram till 2024 kommer därmed Adidas att leverera kläder, skor, fotbollar och annan utrustning som kommer användas inom svensk fotboll. Avtalet gäller för samtliga landslag samt för Landslagets Fotbollsskola.

ICA sponsrar lokalt och genom fotbollsskola
ICA är nationell partner och sponsrar bland annat Fotbollsskolan som organiseras av Svenska Fotbollförbundet. Genom lokala föreningar får barn över hela Sverige spela boll i fem dagar under sommaren. Varje år deltar cirka 55 000 barn, spelare och ledare samt 600 föreningar. ICA sponsrar även lokala fotbollsklubbar genom sina lokala ICA-handlare.

Svenska Spel satsar på damlaget
Samtliga casino- och bettingbolag som har licens i Sverige får idag sponsra svenska idrottslag och individuella idrottare. En lista med alla svenska casino visar hur många spelbolag som är möjliga sponsorer nu när Sveriges spelmonopol har avskaffats. Innan spelmonopolet avskaffades var Svenska Spel det enda spelbolag som agerade lagligt inom Sveriges gränser.

På grund av Svenska Spels inarbetade varumärke och verksamhet har det blivit en naturlig sponsorpartner för flera svenska idrottslag och de är fortfarande en av huvudsponsorerna av det Svenska Fotbollförbundet. 2018 förlängde de sitt avtal som är värt 240 miljoner kronor. Avtalet kommer nu att sträcka sig fram till 2023. I samband med förlängningen förstärkte de även sitt sponsringsavtal med damfotbollens huvudorganisation EFD. Samarbetet med EFD är numera värt 145 miljoner kronor och det innebär en ökning med 60 procent jämfört med tidigare avtal.

Inte bara välgörenhet
Sponsorskap är viktigt eftersom det hjälper till att bevara sporten och ger ekonomiska medel som kan användas för att organisera matcher och träning. Ett sponsorskap är inte bara välgörenhet, utan företagen som sponsrar ser det även som en marknadsföringstaktik. Deras logotyper får synas på landslagets tröjor, på arenor och andra material som får stor spridning. Dessutom ger sponsorskap goodwill bland den svenska befolkningen.